Irak Başbakanı Muhammed Şiya Sudani, Irak Kürt Bölgesel Yönetimi (IKBY) ile varılan petrol anlaşmasını “tarihi bir başarı” olarak değerlendirdi. Başbakan Sudani, bu anlaşmanın 18 yıldır beklenen bir adım olduğunu belirtti. Sosyal medya hesabı üzerinden yaptığı açıklamada, IKBY’de üretilen ham petrolün Irak Federal Petrol Bakanlığı tarafından alınarak Irak-Türkiye boru hattı üzerinden ihraç edileceğini ve gelirlerin adil bir şekilde paylaşılacağını vurguladı. Bu anlaşmanın ülkenin servetinin adil dağılımını sağlayacağını belirten Sudani, aynı zamanda yatırımları teşvik edecek bir ortamın oluşturulacağını ifade etti.
Geçtiğimiz pazartesi günü, IKBY Doğal Kaynaklar Bakanlığı, Irak Petrol Bakanlığı ve petrol şirketleri arasında yapılan anlaşmanın, IKBY petrolünün Türkiye’nin Ceyhan boru hattı üzerinden yeniden ihracatına olanak sağlayacağı açıklanmıştı. Uluslararası Tahkim Mahkemesi’nin kararının ardından 25 Mart 2023 tarihinde Irak’tan Türkiye’nin Ceyhan Limanı’na yapılan petrol akışı durdurulmuştu. IKBY Başbakanı Mesrur Barzani, Türkiye’ye yapılan petrol ihracatının durdurulmasının IKBY’ye 25 milyar dolar zarar verdiğini ve bu durumun Irak hükümetine de zarar verdiğini ifade etmişti.
